Temat: Zapoznanie z budową, działąniem i zastosowaniem silnika jednofazowego.
Nazwa silniki jednofazowe oznacza, że są one zasilane z jednofazowej sieci prądu
przemiennego. Posiadają one jednak na stojanie dwa niezależne uzwojenia, główne z zaciskami oznaczonymi jako U1 i U2
i pomocnicze z zaciskami oznaczonymi jako Z1 i Z2, przesunięte w przestrzeni o 90 stopnifazowych. Mierząć rezystancję uzwojeń zauważymy charakterystyczną cechę -
rezystancja uzwojenia głownego jest około 2 razy mniejsza od rezystancji uzwojenia pomocniczego.
Aby silnik posiadał zauważalny moment rozruchowy we współczesnych silnukach szeregowo do uzwojenia pomocniczego właczany jest kondensator.
Poniżej sposób połaczenia zacisków silnika w celu uzyskania "prawych" lub "lewych" obrotów. Schemat połaczenia znajduje się zwykle na odwrocie pokrywy tabliczki zaciskowej silnika.
Zmianę kierunku obrotów silnika jednofazowego realizujemy poprzez zmianę kierunku przepływu prądu w jednej z faz. W omamianym przykładzie jest to faza pomocnicza.
Wykonywanie obwodu sterowniczego pozwalającego na zmianę kierunku obrotów silnika indukcyjnego jednofazowego.
Schemat podstawowy
Schemat uzupełniony o podstawowe zabezpieczenia
I jeszcze jedna modyfikacja schematu. Teraz możemy zastosować styczniki 3 torowe
Analiza schematu: Włączenie styczniaka K1 lub K2 powoduje automatyczne włączenie stycznika K (głównego)
--------------------------------- Włączenie stycznika K1 powoduje: - połaczenie zacisku U1 silnika z zaciskiem L w obwodzie zasliającym oraz zacisku U2 z N czyli podanie napięcia na uzwojenie główne silnika;
- połaczenie zacisku Z2 silnika z zaciskiem L w obwodzie zasliającym oraz drugirgo zacisku kondensatora (pierwszy połaczony jest z zaciskiem Z1 silnika) z N obwodu zasilajacego - powoduje to podanie napięcia na uzwojenie U2 poprzez szeregowo właczony kondensator C.
Takie połączenie odpowiada "prawym" obrotom silnika (porównaj zze schematem połaczeń tabliczki zaciskowej).
--------------------------------- Włączenie stycznika K2 powoduje: - połaczenie zacisku U1 silnika z zaciskiem L w obwodzie zasliającym oraz zacisku U2 z N czyli podanie napięcia na uzwojenie główne silnika (identycznie jak przy wąłczeniu stycznika K1);
- połaczenie zacisku Z2 z N oraz drugirgo zacisku kondensatora (pierwszy połaczony jest z zaciskiem Z1 silnika) z L - powoduje to podanie napięcia na uzwojenie U2 poprzez szeregowo właczony kondensator C (następuje zmiana kierunku zasilania uzwojenia pomocniczego).
Zmiana kierunku obrotów silnika polega na zmianie kierunku przepływu prądu w jednym z uzwojeń. W aszym przypadku jest to uzwojenie rozruchowe Z1-Z2 z szeregowo włączonym kondensatorem.